Konfliktuskezelés Gary Chapman ajánlásával

Konfliktuskezelés Gary Chapman ajánlásával

Pár hete Gary Chapman előadásán jártam, aki a szeretetnyelvek mellett egy konfilkuskezelési technikát is bemutatott számunkra.

Tulajdonképpen egy lépéssorozatot vett végig, mely a konfliktusból megoldást eredményez.

Vegyünk alapul egy konkrét esetet:

A férj későn ér haza, nem telefonál az asszonynak, hogy nem fog hazaérni vacsorára. A feleség már kiabálva fogadja a férjét, akit hiába próbált elérni, nem reagált semmire, ezért az asszony már nagyon aggódott.

  1. Vita előtt a haragot kell kezelni. Amíg a felek nem tudnak higgadtan fordulni egymáshoz, addig nem érdemes megkísérelni a konfliktus kezelését, mert addig csak harcban állnak egymással a felek, és több mint valószínű, hogy csak olyanokat vágnának egymás fejéhez, amit hamar megbánnának.
  2. Miből ered a konfliktus? Többnyire abból, hogy a felek nem értenek egyet, mindegyikőjük úgy gondolja, hogy neki van igaza. A férj abban, hogy munka közben nem tud a feleségével beszélgetni, a feleségnek abban, hogy feleslegesen nem vár férjére vacsorával és aggódott.
  3. Ahhoz, hogy a felek megtudják, hogy a másik mit gondol a helyzetről, teret kell adni. Erre tökéletes módszer az 5-5 perces monológ, amikoris felváltva mondhatják el a felek, hogy mi zavarja őket a jelen helyzetben, ők hogy látják, mi a probléma. Abban az 5 percben, amíg az egyik fél beszél, a másiknak csendben (félbeszakítás nélkül), figyelmesen érdemes hallgatni. Utána lehetnek tisztázó kérdések, amire szintén 5 perc válaszideje van a félnek.
  4. A hallgató fél legnagyobb feladata meghallani a valódi problémát, a másik és a saját érzéseit. Ebben az esetben a férj érzése az, hogy ha nem tudja jól elvégezni a munkáját, veszélybe kerülhet a család anyagi biztonsága, amiért ő a felelős első sorban. A feleség pedig aggódott férje miatt és úgy érezte, hogy ha fel sem veszi neki a telefont, nem is annyira fontos számára.
  5. A másik érzésének és gondolatának megértését vissza kell jelezni. Ha elsőre nem sikerül, akkor addig történjen az 5-5 perces felváltott beszéd, amíg meg nem értik, hogy mi a valódi problémája a másiknak.
  6. Ha sikerül megérteni mi a másik fél problémája, azt a másik fél saját szavaival is fejezze ki, ahogy ő érti és ahogy a másik fél ezt elfogadja, tehát egyetértés van abban, hogy a másik mit érez, mit gondol, mit lát gondnak az adott szituációban.
  7. A felek tegyék fel egymásnak a kérdést: hogyan tudnék neked ebben segíteni? Itt is érdemes tartani, hogy mindenki a saját idejében mondja el ezt.
  8. Jöhet a közös kérdés: hogyan tudjuk ezt megoldani közösen?
  9. A végső cél: kompromisszumra jutni. Tehát azt elérni, hogy mind a férj, mind a feleség azt érezze, hogy kifejezhette valódi érzéseit, jól járt, nyert az üggyel; azaz megvan a win-win érzés. A helyzetet pedig a jövőben akképpen tudják kezelni, hogy a férj legalább sms-t küld, ha késni fog, a feleség pedig nem hívogatja férjét, hanem megérti, hogy néha túlóráznia kell.
  10. Így nemcsak a jelen konfliktus oldódott meg, hanem egy mintát is kaptak a felek, hogy a jövőben jobban tudják a hasonló helyzeteket kezelni, és egy harmonikusabb kapcsolatban élhessenek, amiben könnyen megértik a másik gondolatát és érzését.
Comments are closed.