LÉGY KREATÍV!

LÉGY KREATÍV!

NA DE MI IS AZ A KREATIVITÁS?

A kreativitás teremtőképességét, alkotó gondolkodást jelent, aminek segítségével könnyebben tudunk apró-cseprő és bivalyerőt igénylő élethelyzeteket is megoldani.

Azok az emberkék, akik ezzel a képességgel jobban meg vannak áldva, rugalmasabban tudnak gondolkodni, a káoszban hamarabb megtalálják az irányvonalat és így könnyebben el is jutnak a célállomásba.

A kreativitás tehát nem csak abban nyilvánulhat meg, hogy Edisonhoz hasonlóan, minden második nap felfedezünk valamit, hanem abban is, hogy az élethez, mint a lehetőségek és a megoldandó feladatok tárházához; könnyedén, nyitottan, kíváncsian, érzékenyen és eredetiséggel állunk hozzá. Ezáltal képesek leszünk újrafogalmazni az adott helyzetet, és több alternatívát kiötölve a legcélravezetőbbet választani.

MI JELLEMZI A KREATÍV EMBERT?

A kreativitással megáldott személyek:

  1. Tipikus ÁLMODOZÓK, könnyen elvarázsolja őket egy felhő, egy madár, de akár egy meeting közepén is gyakran belefeledkeznek füzetük kidekorálásába.
  1. NEM FÉLNEK A MAGÁNYTÓL, sőt kifejezetten élvezik az egyedüllétet, hiszen ilyenkor tudnak alkotni vagy kapják el őket az ihlet.
  1. RUGALMAS beosztást, munkaidőt kedvelik, hiszen akkor szeretnek dolgozni, amikor produktívak tudnak lenni. Az pedig mindenkinél eltérő, hogy a nap melyik szakaszában a legtermékenyebb.
  1. INTUITÍVAK, követik belső vágyaikat, méghozzá szenvedélyesen, vállalva a sikertelenség kockázatát és olykor a veszélyt is.
  1. NYITOTTAK, keresik a lehetőségeket, tapasztalatokat, a bukásokat nem kudarcnak élik meg, hanem fejleszthető területnek.

Az élet számukra olyan, mint egy cukrászda, minden sütit meg szeretnének kóstolni, és a legjobbak összetevőiből az édesszájúak kedvencét megalkotni.

MILYEN SZINTJEI VANNAK A KREATIVITÁSNAK?

 

  1. KIFEJEZŐ kreativitás az első szint. Leginkább úgy tudjuk megérteni ezt a kategóriát, ha kisgyermekkori énünkre emlékszünk vissza és felidézzük, hogy milyen spontánul, szabadon (gyakran mások arcára mosolyt csalva) fejeztük ki véleményünket, érzésünket, tudásunkat és világmegváltó ötleteinket.
  1. PRODUKTÍV kreativitásról beszélünk a következő lépcsőfokon. Itt jelennek meg a technikák, ismeretek és a folyamatos gyakorlás. Tehát már nem egy ösztöni szintről beszélünk, hanem sokkal inkább tudatosról.
  1. FELTALÁLÓ alkotóképesség a harmadik szint, amit a felfedezés jellemez. Itt a rugalmasság, hajlékonyság kap jelentős szerepet, ugyanis ezen a szinten az ember új és szokatlan kapcsolatokat fedez fel régi dolgok között.
  1. ÚJÍTÓ kreativitás a negyedik lépcsőfok. Attól lesz valaki innovatív, hogy a meglévő, már létező dologba visz bele valami újat. Ezen a szinten lévők a problémakör velejébe látnak bele és annak minden összefüggését könnyedén megértik.
  1. TEREMTŐ kreativitásról akkor van szó, ha valaki az alkotás legmagasabb szintjét elérve gyökeresen új, tapasztalatokra épülő egyedi megoldást talál ki. Akik ebbe a kategóriába tartoznak, és akinek a nevük mindenki számára ismerős lehet: Freud, Picasso, Einstein.

HOGYAN FEJLESZTHETJÜK KREATIVITÁSUNKAT?

A kreativitásunk fejlesztésére sok lehetőségünk van, mind gyerek-, mind felnőttkorban, tehát sosincs késő az alkotó képességünk növelésére.

Lássuk, hogyan tudjuk ezt megtenni?

  1. NÉZZÜNK KÖRBE a szobánkban, munkahelyünkön, az utcán, és figyeljük meg a tárgyakat. Válasszunk egy hétköznapi dolgot, például egy filctollat és tegyük fel a kérdést: MI MINDENRE LEHET JÓ? Mire tudjuk még felhasználni, ami nem az elsődleges funkciója?A példának szolgáló filctoll lehet az általunk eljátszott nyuszi füle; könyvjelző; hajunk felkötéséhez szolgáló eszköz. De már attól is más lesz a filctoll felhasználása, ha nem a megszokott felületen (leginkább papíron) használjuk, hanem például a kocsinkon, így az teljesen új designt kapva tud megújulni. Íme:

  2. KERESD A HIBÁT! Ha agyunkat ráállítjuk a szabályszerűtől való eltérések, azaz az anomáliák meglátására, ezt mindennapi életünkben, a problémák megoldásában kamatoztatni tudjuk, hiszen ezzel is növeljük rálátásunkat a dolgokra, helyzetekre.
  3. FOLYTASSUK A TÖRTÉNETET! Kezdjünk el egy mesét, akár szóban egy első mondattal, akár rajzban egy első vonallal, és folytassa a következő személy. Amikor körbeér a történet vagy befejezettnek érezzük, mondja el mindenki, hogy neki hogyan ért volna véget a sztori. Ahány ember, annyiféle verzió, amikkel saját nézőpontunkat tágíthatjuk.
  4. TORNÁZTASSUK AZ AGYUNKAT! A brainstorming segítségével tulajdonképpen kreatív problémamegoldást folytatunk. Mégpedig így: 1. először is felvázoljuk a helyzetet, 2. majd újrafogalmazzuk, 3. ezt követően megnézzük, hányféleképpen tudjuk megoldani, 4. majd a vezető bedob egy „mire jó még” kérdést, aminek segítségével bemelegítjük az agyunkat, az 5. lépésként jöhetnek az ötletek és végül 6. a legvadabb ötleteket körbejárjuk. Ha ezen túl vagyunk, már csak a kivitelezést kell átgondolni és jöhet a megvalósítás.

Ahogy korábban már láthattuk az alkotó gondolkodásunk segítségével nem csak érdekesebbé tehetjük mindennapjainkat, de a problémák megoldásában is segítségünkre lehet.

Tehát KREATIVITÁSRA FEL! 🙂

Comments are closed.