Bohém rapszódia

Bohém rapszódia

/Bohemian Rhapsody, 2018/

A Bohém rapszódia a Queen együttes történetét mutatja be, különösképpen frontemberük: Freddie Mercury életét.

A film első hallásra talán nem tűnik pszichológia szempontból érdekesnek, de aki már látta, az vélhetően másképp gondolja. A film nem csak amiatt szórakoztató, mert a világ egyik legismertebb zenekaráról szól, hanem mert több olyan témát is feszeget, ami elgondolkodtató.

A zenekar, aki magát egy családnak is vallja, rendkívül sikeres utat járt be, ami köszönhető egyediségüknek és annak, hogy bátran szembementek a konvenciókkal. Freddie Mercury egy kivételes tehetség volt, akinek a másságával is szembe kellett nézni. A filmben végigkísérhetjük Freddie nemi identitásának megbizonyosodását, összeomlását, szárnyalását és betegségével való szembenézését.

A film nemcsak a zene szerelmeseinek ajánlott, hanem mindenkinek, aki szeretne katartikus élményeket átélni, többek között az által, ahogy a tömeg ereje hat ránk.

Végállomás: esküvő

Végállomás: esküvő

/Destination Wedding, 2018/

A Végállomás: esküvő című filmről azt gondolnánk, hogy egy tipikus romantikus vígjáték, ehhez  a gondolathoz a főszereplők is hozzásegítenek minket. Ugyanakkor a film mégsem egy szirupos történet, sokkal inkább egy görbe tükör.

A két főszereplő nem éppen boldog életet él, amit minden egyes mondatukkal, gesztusokkal ki is nyilvánítanak. Nemcsak az esküvőket utálják, de önmagukat és hamar kiderül, hogy egymást is. Két megcsömörlött ember találkozását mutatja be a film, akik nem a lehetőséget látják a megismerkedésükben, hanem annak problémáit; ezáltal bemutatva az egész gyerekkorukat, szülők felé érzett sérelmeiket, akiket hibáztatnak elcseszett életükért.

A film nem kimondottan pihentető, ugyanis a két főszereplőn kívül senki sem szólal meg a groteszk humorú mozifilmben, és mindemellett a párbeszédek magas intellektusúak és hosszúak.

A Végállomás: esküvő egy igazán elgondolkodtató, szellemes alkotás, érdemes megnézni, de csak akkor, ha nem vagyunk nagyon fáradtak! 🙂

Agglegények

Agglegények

/The Bachelors, 2017/

Az Agglegények című film a gyászról; egy anya, egy feleség elvesztésének feldolgozásáról szól. A film főszereplője egy 17 éves fiú és édesapja, akiknek saját és közös történetüket követhetjük nyomon.

Az apa teljesen befordul, és bár mindent megtesz, hogy leküzdje az elvesztéssel járó fájdalmat, valójában nem akarja elengedni a feleségét. Mindeközben a fiú magára maradva az érzéseivel, félelmeivel próbál kapaszkodni az élet adta lehetőségekbe.

A film igazán megható és életszagú, tökéletesen mutatja be azokat az érzéseket, fázisokat, amin egy gyászoló átmegy. Sokszor nem is gondolnánk, hogy ahhoz, hogy valakit “visszahozzunk” az életbe, elég ha egyszer kikiabáljuk magunkból dühünket, félelmünket…

Fel!

Fel!

/Up, 2009/

A Fel! című animációs film nemcsak gyerekeknek ajánlott, hanem felnőtteknek is. Maga a történet is talán leginkább felnőttfejjel érthető meg. A történet picit a Dennis, a komiszra hajaz abból a szempontból, hogy itt is megjelenik előttünk egy szomorú, zsörtölődő öregember, és egy csupaszív, huncut kisfiú, aki mindent megtesz azért, hogy mosolyt csaljon a másik arcára.

A Fel! című mesében egy régi álmot kergetve nem szokványos módon kel útra a 78 éves Carl, akihez potyautasként csatlakozik egy kisfiú, akiknek a kalandjait végigkísérhetjük.

A matiné több, mint egy mese, több, mint egy szórakoztató animációs film; megmutatja nekünk, hogy amikor már minden veszve van, akkor is lehet kiút, és lehet találni örömet az életben, csak meg kell látnunk.

ÉSZVESZTŐ

ÉSZVESZTŐ

/Girl, Interrupted, 1999/

Az észvesztő című dráma nem egy könnyed kis film, hanem nehéz témát mutatva be gondolkodtat el minket.

A történet egy pszichiátrián játszódik, ahova a fiatal 17 éves, bizonytalan Susannat utalják be szülei egy krízis után.

A pszichiátria világát, a különböző diagnózissal ellátott betegekkel való sokszor nehézkes kapcsolatot Susanna szemüvegén keresztül nézhetjük végig, amely által bepillantást nyerhetünk egy olyan közegbe, amely a kinti világtól különbözik.

Ez a benti légkör, hangulat teljesen más, mint a kinti világé, ugyanakkor ennek is van egy dinamikája, hisz hiába mindenki különböző betegségben szenved; odabent valamilyen értelemben mégis egyformák, ez pedig biztonságot és erőt ad számukra.

Susanna pedig egy idő után válaszút elé kerül: melyik világot válassza?

 

Maisie tudja

Maisie tudja

/What Maisie knew, 2012/

A Maisie tudja című film egy családterápia alapját is képezhetné, ugyanis egy nem éppen idilli családról van szó, sőt!

A kis főhősnőnk, Maisie gyerekkorát mutatja be a dráma, annak minden fájó és olykor örömteli pillanatával együtt.

A film tökéletesen mutatja be, hogy lesz a háromfős családból egy mozaikcsalád; és hogy lesz a lurkó a szülők közötti játszma legfőbb eszköze. Ahogy a valóságban is előfordul a szülők közötti harc valójában nem a gyerekről szól, hanem az egymásnak való ellenkezésről és a “győztes” jelző megszerzéséről.

És hogy ebben a helyzetben hogy tud a gyerek gyerek maradni (már amennyire az tud) és szeretetet kapni…az a filmből kiderül.

JUTALOMJÁTÉK

JUTALOMJÁTÉK

/Jutalomjáték, 2016/

Ha valakinek tetszett az Életrevalók című film, ebben sem fog csalódni. 🙂

A történet hasonló; egy gyógyíthatatlan beteg férfi ápolásra szorul, akinek egy fiatal hölgy fog segíteni ebben és a mindennapi teendők elintézésében. Az öregúr nem csak beteg, de mogorva és elviselhetetlen is, sőt, még színészlegenda is. A lánynak ez még kapóra is jön, hiszen színésznőnek készül, így nem csak munkát szerez, de egy példakép mellé is szegülhet.

A film egészét átlengi a humor, az irónia, ami folyamatosan mosolyt csal az arcunkra, emellett elgondolkodtat és felteszi a kérdést: van értelme még az életnek betegen, öregen, reménytelenül?

AZ EMBER, AKIT OVÉNAK HÍVNAK

AZ EMBER, AKIT OVÉNAK HÍVNAK

/En man som heter Ove, 2015/

Az ember, akit Ovénak hívnak egy svéd fekete humorral fűszerezett komédia, olykor tragikus jelenetekkel.

A film egy feleségét és munkáját elvesztett férfiről szól, aki úgy dönt, hogy életének értelme után megy, azonban valami mindig közbejön. A matiné végigkísér minket a morcos, elviselhetetlen öregúr változásán, aminek következtében egy kedves, segítőkész, vidám “nagypapa” válik belőle.

A főhős amennyire undok, annyira szerethető figura, ahogy a film is az.

A történet leginkább arra világít rá, hogy hiába érezzük úgy, hogy minden veszve van, mindig van választásunk úgy dönteni, hogy adunk értelmet a mindennapjainknak és keressük a boldogságunk forrását.

 

TE NEM VAGY TE

TE NEM VAGY TE

/You’re not you, 2014/

A Te nem vagy te című dráma egy súlyos betegségben szenvedő nő életét és környezetére gyakorolt hatását mutatja be.

A tehetséges, sikeres zongorista, feleség, barát egyszerre veszít el mindent és mindenkit maga körül anélkül, hogy ő bármit is tett volna. Az ápolásra szoruló nő egy vadóc lány mellett tud felszabadulni és megélni ki nem mondott vágyait.

A film rendkívül jól mutatja be azt az érzelmi hullámvasutat, amin a beteg átmegy: “Van értelme így élni? Elvárhatom, hogy velem maradjon így is?” Ahogy a cím is mondja, ez az ember, már nem az az ember, aki én voltam…

RÓLUNK SZÓL

RÓLUNK SZÓL

/This is us, 2016/

A Rólunk szól címet viselő alkotás, amit ajánlok figyelmetekbe, kivételesen nem egy film, hanem egy sorozat.

Az epizódok erőssége, hogy valóban mondhatjuk, hogy rólunk szól, mert annyira ismerős, hétköznapi helyzeteket mutat be, hogy nagyon könnyen azt érezzük, hogy ez akár velünk is megtörténhet.

A sorozat egy család életét  mutatja be, a gyerekek megérkezésétől a mostani, felnőtt életükig. Végigkísérhetjük életük fontosabb állomásain őket, ami által megérthetjük, hogy ki miért lett olyan, amilyen, és milyen nehézségekkel kell szembenézniük felnőttként.

A sorozat humoros, ugyanakkor elgondolkodtató és olykor a zsebkendő is előkerül…