Browsed by
Tag: kommunikáció

A szerelem hálójában

A szerelem hálójában

/You’ve Got Mail, 1998/

A szerelem hálójában című romantikus vígjáték sokak által ismert, népszerű film a 90-es évek végéről, amikor még másképpen működött az online társkeresés.

A film két főszereplője különös történetét követhetjük végig, egyrészt egymás legnagyobb ellenségei, másrészt ők egymás legfőbb szerelmes vágyai.

Az internetes társkeresés előnye, hogy ismeretlen emberek úgy tudnak találkozni a virtuális térben, hogy talán a valóságban sosem futnának össze és esélyük sem lenne közelebb kerülni egymáshoz; míg a hátránya, hogy olyan tulajdonságokkal ruházzuk fel a másikat, amilyenekkel a valóságban nem rendelkezik, kvázi megidealizáljuk…

Ma már az online társkeresés egyszerűbb, gyorsabb és elfogadottabb, ugyanakkor érdemes a személyes találkozást nem elhúzni, mert a kölcsönös vonzalom, szerelem csak így tud kialakulni.

 

Bazi nagy francia lagzik

Bazi nagy francia lagzik

/Qu’est-ce qu’on a fait au Bon Dieu?, 2014/

A Bazi nagy francia lagzik című film egy nagyon szórakoztató komédia.

A film egy olyan nagy francia család életét mutatja be, ahol négy lány van, és már csak a legkisebb keresi élete szerelmét. A szülők eddig nem voltak különösebben elégedettek a lemenőik választásaival, így nagyon reménykednek, hogy végre egy katolikus francia fiú kerül majd a családba.

A történet bár kicsit abszurd, mégis a humor mellett értéke a kulturális különbségek elfogadása, a tolerancia és a család, mint érték bemutatása. Szórakoztató francia film, aminek üzenete is van.

Tizenkét dühös ember

Tizenkét dühös ember

/12 Angry Man, 1957/

A Tizenkét dühös ember egy igazi klasszikus darab, amit mindenkinek érdemes megnéznie.

A történet egy gyilkossági ügy megítéléséről szól, mégpedig úgy, hogy a 12 dühös esküdtnek kell eldöntenie, hogy a vádlott követte-e el a gyilkosságot vagy sem.

Az ügy egyszerűnek tűnik, minden bizonyíték kézenfekvőnek tűnik, szinte már meg is hozzák a döntést, azonban a 12 férfi közül egy valaki másképp látja a helyzetet…és elkezdődik az érvekkel, érzésekkel és előítéletekkel átszőtt maratoni ítélethozatal.

A film nemcsak azért lett nagyon sikeres, mert fordulatos, izgalmas és igazán emberi; hanem azért is, mert tökéletesen mutatja be, hogyan működik az ember egy csoportban, hogyan tudja megmutatni önmagát úgy, hogy közben egy közösség tagja is.

TRUMAN SHOW

TRUMAN SHOW

/Truman Show, 1998/

 

A Truman show egy mondhatni klasszikus film, amiről sokszor hallunk hétköznapi beszélgetésekben is.

Jim Carreyvel a főszerepben mutatja be egy átlagos férfi életének minden pillanatát, ami mégsem átlagos. Hogy miért nem? Mert Truman életét irányítják, mondhatni egy mások által megrendezett színdarab főszereplője, amiről ő semmit sem tud. Az egész világ, amiben él, egy megrendezett stúdió.

Amikor Truman kapiskálni kezdi, hogy  itt valami nem stimmel, kitervel egy ötletet, hogyan törhetne ki ebből az orwelli látomásból. Hogy ez vajon sikerül-e neki, az a filmből kiderül.

A film akarva, akaratlanul elgondolkodtat minket azon, hogy vajon mi a saját életünket éljük; vagy csak szüleink, főnökünk és más hozzánk közelálló emberek elvárásai szerint cselekszünk?!

A TEHETSÉG

A TEHETSÉG

/Gifted, 2017/

A tehetség című film egy 7 éves kislány képességeiről, lehetőségeiről és érte való küzdelemről szól.

A történet egy családi sérelmeket boncolgató dráma, amiben mindenki a gyermek érdekeire hivatkozva szeretne neki jobb életet kínálni. Azonban ki dönti el, hogy mi a jobb neki? A nagybácsi, aki eddig nevelte és normális életet szeretne megteremteni neki; vagy a nagymama, aki a kislány rendkívüli tehetségét kiaknázva világsikert, a társadalom jobbá tételét szeretné elérni?

A film tökéletesen mutatja be az érzelmek színes palettáját, és a vívódást, hogy vajon melyik döntés a helyes?

RÓLUNK SZÓL

RÓLUNK SZÓL

/This is us, 2016/

A Rólunk szól címet viselő alkotás, amit ajánlok figyelmetekbe, kivételesen nem egy film, hanem egy sorozat.

Az epizódok erőssége, hogy valóban mondhatjuk, hogy rólunk szól, mert annyira ismerős, hétköznapi helyzeteket mutat be, hogy nagyon könnyen azt érezzük, hogy ez akár velünk is megtörténhet.

A sorozat egy család életét  mutatja be, a gyerekek megérkezésétől a mostani, felnőtt életükig. Végigkísérhetjük életük fontosabb állomásain őket, ami által megérthetjük, hogy ki miért lett olyan, amilyen, és milyen nehézségekkel kell szembenézniük felnőttként.

A sorozat humoros, ugyanakkor elgondolkodtató és olykor a zsebkendő is előkerül…

Konfliktuskezelés Gary Chapman ajánlásával

Konfliktuskezelés Gary Chapman ajánlásával

Pár hete Gary Chapman előadásán jártam, aki a szeretetnyelvek mellett egy konfilkuskezelési technikát is bemutatott számunkra.

Tulajdonképpen egy lépéssorozatot vett végig, mely a konfliktusból megoldást eredményez.

Vegyünk alapul egy konkrét esetet:

A férj későn ér haza, nem telefonál az asszonynak, hogy nem fog hazaérni vacsorára. A feleség már kiabálva fogadja a férjét, akit hiába próbált elérni, nem reagált semmire, ezért az asszony már nagyon aggódott.

  1. Vita előtt a haragot kell kezelni. Amíg a felek nem tudnak higgadtan fordulni egymáshoz, addig nem érdemes megkísérelni a konfliktus kezelését, mert addig csak harcban állnak egymással a felek, és több mint valószínű, hogy csak olyanokat vágnának egymás fejéhez, amit hamar megbánnának.
  2. Miből ered a konfliktus? Többnyire abból, hogy a felek nem értenek egyet, mindegyikőjük úgy gondolja, hogy neki van igaza. A férj abban, hogy munka közben nem tud a feleségével beszélgetni, a feleségnek abban, hogy feleslegesen nem vár férjére vacsorával és aggódott.
  3. Ahhoz, hogy a felek megtudják, hogy a másik mit gondol a helyzetről, teret kell adni. Erre tökéletes módszer az 5-5 perces monológ, amikoris felváltva mondhatják el a felek, hogy mi zavarja őket a jelen helyzetben, ők hogy látják, mi a probléma. Abban az 5 percben, amíg az egyik fél beszél, a másiknak csendben (félbeszakítás nélkül), figyelmesen érdemes hallgatni. Utána lehetnek tisztázó kérdések, amire szintén 5 perc válaszideje van a félnek.
  4. A hallgató fél legnagyobb feladata meghallani a valódi problémát, a másik és a saját érzéseit. Ebben az esetben a férj érzése az, hogy ha nem tudja jól elvégezni a munkáját, veszélybe kerülhet a család anyagi biztonsága, amiért ő a felelős első sorban. A feleség pedig aggódott férje miatt és úgy érezte, hogy ha fel sem veszi neki a telefont, nem is annyira fontos számára.
  5. A másik érzésének és gondolatának megértését vissza kell jelezni. Ha elsőre nem sikerül, akkor addig történjen az 5-5 perces felváltott beszéd, amíg meg nem értik, hogy mi a valódi problémája a másiknak.
  6. Ha sikerül megérteni mi a másik fél problémája, azt a másik fél saját szavaival is fejezze ki, ahogy ő érti és ahogy a másik fél ezt elfogadja, tehát egyetértés van abban, hogy a másik mit érez, mit gondol, mit lát gondnak az adott szituációban.
  7. A felek tegyék fel egymásnak a kérdést: hogyan tudnék neked ebben segíteni? Itt is érdemes tartani, hogy mindenki a saját idejében mondja el ezt.
  8. Jöhet a közös kérdés: hogyan tudjuk ezt megoldani közösen?
  9. A végső cél: kompromisszumra jutni. Tehát azt elérni, hogy mind a férj, mind a feleség azt érezze, hogy kifejezhette valódi érzéseit, jól járt, nyert az üggyel; azaz megvan a win-win érzés. A helyzetet pedig a jövőben akképpen tudják kezelni, hogy a férj legalább sms-t küld, ha késni fog, a feleség pedig nem hívogatja férjét, hanem megérti, hogy néha túlóráznia kell.
  10. Így nemcsak a jelen konfliktus oldódott meg, hanem egy mintát is kaptak a felek, hogy a jövőben jobban tudják a hasonló helyzeteket kezelni, és egy harmonikusabb kapcsolatban élhessenek, amiben könnyen megértik a másik gondolatát és érzését.
Kommunikáció hatékonyan

Kommunikáció hatékonyan

Találós kérdés: Egész nap használjuk: otthon párunkkal, boltban a reggeli vásárlása során, munkahelyünkön egy meetingen; lehet verbális és nonverbális; megtehetjük direkt vagy indirekt módon; lehet szóban vagy akár írásban is alkalmazni; mi az? Persze, hogy a KOMMUNIKÁCIÓ!

Mivel életünk minden területére kiterjed kommunikációnk, így érdemes időt, energiát szánni arra, hogy minél hatékonyabban tudjuk használni, ugyanis, ha jól fogalmazzuk meg, amit szeretnénk kifejezni, gördülékenyebb, nyugodtabb életünk lehet.

MIRE FIGYELJÜNK A KOMMUNIKÁCIÓNK SORÁN?

1. Fogalmazzunk EGYSZERŰEN ÉS TÖMÖREN!

Azaz, ne  homályosan, körbeírással, nagy vargabetűkkel próbáljuk kinyögni, amit szeretnénk.

Ezt leginkább úgy tudjuk elérni, ha fejben kitaláljuk, hogy mit is szeretnénk. Ha ez a gondolat még kusza a fejünkben is, egész biztos, hogy kimondva sem lesz ez másképp. Érdemes végiggondolni tehát, hogy mit is akarunk. Ha ez megvan, még ekkor sincs garancia arra, hogy ezt egyértelműen is sikerül megfogalmazni. Ha nem megy elsőre, írjuk le a mondandónkat, amit folyamatosan tudunk tömöríteni, egyszerűsíteni. A barokkos körmondatokból tőmondatokat alakítsunk és próbáljuk meg a gondolatunk lényegét megfogalmazni. Ha ez (akár sok gyakorlás árán is), de sikerül, biztosan időt fogunk spórolni kommunikációnk által. Sőt! Ezáltal azt is gyakoroljuk, hogy különböző helyzetekben hogyan tudjuk a dolgok lényegét megtalálni. Persze, ez nem azt jelenti, hogy a “kérlek” vagy egyéb stilisztikai elvárásokat hanyagoljuk, csupán próbáljunk tömörek lenni beszédünkben.

2. Célozgatás helyett NYÍLT kommunikáció!

X:”Drágám, égve maradt a konyhában a lámpa!”

Y:”Igen, látom. Mit szeretnél ezzel mondani?”

X: “Hát nem voltam egyértelmű? Oltsd le, kérlek!”

Y: “Na, ha ezt mondod, akkor értem, hogy mit szeretnél.”

Ismerős a helyzet? 🙂 Sokan nem szeretnek szívességet kérni, és azt gondolják, hogy a célozgatással kikerülhetik a kérést, ugyanakkor a mondandónak ugyanaz a lényege, valamit szeretnének, ha a másik megtenne a kedvükért. Vajon mennyi időt, és bosszúságot spórolunk meg magunknak és környezetünknek, ha kedvesen, ámbár egyértelműen kérünk valamit.

3. Játszmázás nélkül

A leggyakoribb példa a játszmázásra:

“X: Mi a baj?

Y: Semmi.

X: Látom, hogy valami nincs rendben, szóval elmondanád, hogy mi a gond?

Y: Mondtam már, hogy az ég világon semmi… “

Ez leggyakrabban akkor okoz gondot, mikor mind a két fél érzékeli, hogy mosolyszünet van, mégsem kerül felszínre a probléma, csak a sarokban puffogás marad. Érdemes egy próbát tenni, hogy abban a pillanatban, amikor valami nem tetszik, akkor mondjuk el az illetékesnek, persze a megfelelő stílusban. Ha ez nem megy egyből, akkor vegyünk néhány nagy levegőt, jelezzük a másik félnek, hogy egy kis időt kérünk, amíg megnyugszunk és felnőttek módjára tudunk belevágni mondandónkba. Ugyanis, ha elejét vesszük a vitának, egy csomó negatív dologtól kíméljük meg magunkat.

Gondoljunk csak arra, hogy hány felesleges eszmefuttatást folytatunk le, amikor párunk elfelejt hazafele bevásárolni:

  • “még erre sem lehet megkérni”
  • “nem lehet számítani rá”
  • “neki minden más fontosabb”
  • vagy esetleg “biztos van valakije, és vele volt, ezért nem volt ideje”

és még a végtelenségig sorolhatnánk, egyre jobban beleloholva magunkat. Miközben azt is mondhatnánk, “Szívem, tudom, hogy sok dolgod van, de ma te voltál a soros a bevásárlásnál, és úgy látom, hogy elfelejtetted, esetleg el tudnál menni ide a közeli kisboltba?” Vagy nyíltan meg is kérdezhetjük, hogy miért maradt el a shopping, persze ne egyből letámadva. A legnagyobb veszélye a játszmázásnak, hogy a tényleges problémát nem vagy csak későn (amikor már vita van belőle) mondjuk ki. Ha nem vállaljuk fel a problémánkat, csak “sértődőset” játszunk, azzal feszültséget keltünk egymásban és hosszútávon egy fal képződhet közöttünk. Tehát legyünk egyenesek és vállaljuk fel a vitát, ha szükséges. Persze a megfelelő módon, amihez segítségül lehet a következő pont.

4. Asszertív kommunikáció

Ha kiegyensúlyozottabb, stresszmentesebb életet szeretnénk élni, érdemes az asszertív kommunikációt alkalmazni. Az asszertív viselkedés önérvényesítő magatartást jelent, amit kommunikációnk során is tudunk használni.

Legfőképpen az érzelmileg nehéz konfliktusok során tud segíteni nekünk, bárkivel is kerülünk összetűzésbe.

Ahhoz, hogy asszertívek tudjuk lenni, az alábbiakra érdemes figyelni:

1. Nyugodt hangnemet használjunk! Ha valaki ordítva, vagy akár agresszívan próbálja elérni, amit szeretne, biztosan hátránnyal indul. Tehát mindenképp figyeljünk a barátságos, ugyanakkor határozott fellépésre. Ebben segítségül lehet mosolyunk, egyenes testtartásunk és persze megfelelő beszédtempónk és hangerőnk.

2. Próbáljuk a másik álláspontját, érveit átgondolni és megérteni, hogy ő mit szeretne. Ha beleképzeljük magunkat a másik helyébe, egyrészt empátiánkat fejleszthetjük, másrészt könnyebben tudunk kompromisszumra törekedni azáltal, hogy felismerjük a másik igényét és a sajátunkhoz próbáljuk közelíteni.

3. A mondandónkat azzal kezdjük, hogy “Nekem ez azért esik rosszul…” vagy “Én úgy érzem…”. Ha saját érzéseinket mondjuk ki először, a másik fél könnyebben fogja megérteni, hogy mi a probléma és kevésbé fogja támadásnak venni.

4. Ne minősítsük a másikat!
“Te olyan buta vagy” vagy “Érzéketlen vagy, akivel semmit se lehet megbeszélni” mondatokkal nem csak továbbszítjuk a vitát, de a konfliktustól független bántó kifejezésekkel minősítjük a másikat. Ehelyett mondjuk inkább azt, hogy “Rosszul esik, hogy nem figyelsz rám, mikor ilyen fontos dolgokról van szó”. Ebből már el tudunk indulni anélkül, hogy a másik személyiségét sértegetnénk.

5. Ha sikerül mind a két félnek nyugodt lenni és meghallgatni a másikat, megérteni, hogy mi is a valós probléma, elkezdhetünk azon dolgozni, hogyan tudunk megoldást találni. Ha ezt sokszor gyakoroljuk, hamar mindennapossá tud válni és nem csak a stressztől véd meg minket, de egy boldogabb párkapcsolathoz, munkahelyi légkörhöz is hozzásegíthet.

Az asszertív kommunikáció nem csak a vitás helyzetekben tud segítségül lenni, hanem akkoris, ha kellemetlen helyzetbe kerülünk, például egy előnyösnek tűnő munkahelyi megbízást visszautasítunk, mert úgy érezzük, hogy elvenné a szabadidőnket a családunktól. Ebben az esetben is érdemes azzal kezdeni, hogy „Jól esik, hogy rám gondoltak, nagyon megtisztelő, és sokat gondolkodtam rajta, de úgy érzem, hogy most az a jó döntés…”. Ha kifejezzük hálánkat, elmondjuk érveinket, és érzéseinket a szituációval kapcsolatban, jó eséllyel nem lesz rossz érzése főnökünknek.

Ezáltal nemcsak nyugodtabb életünk lehet, de magabiztosabb emberré is válhatunk, aki tisztában van azzal, hogy mit szeretne elérni és ennek mi a legjobb és őszinte módja.